مطالب مرتبط با واردات کالا

واردات کالا بدون ثبت سفارش

نویسنده : تجارت هنر کاسپین 1401/09/09 3 دقیقه
  مطالب مرتبط با واردات کالا

ثبت سفارش مجوزی برای ورود کالا به کشور می باشد.این مجوز از طریق سازمان صنعت، معدن،تجارت تایید می گردد.بعد از این مرحله می بایست مجوزهای مربوطه از سازمانهای ذی ربط نیز اخذ گردد.

واردات کالا بدون ثبت سفارش

کارت بازرگانی و ثبت سفارش از مجوز های ضروری برای واردات کالا از کشورهای دیگر و ترخیص کالا از گمرک می باشد.با این حال در برخی موارد و شرایط و کالای خاص با وزن مشخص این امکان موجود است.

ثبت سفارش و مراحل آن

ثبت سفارش مجوزی برای ورود کالا به کشور می باشد.این مجوز از طریق سازمان صنعت، معدن،تجارت تایید می گردد.بعد از این مرحله می بایست مجوزهای مربوطه از سازمانهای ذی ربط نیز اخذ گردد.

روند صحیح ثبت سفارش در ترخیص بدون مشکل کالا،بسایر حائز اهمیت است.ابتدا وارد پنل کاربری خود در سایت ثبت سفارش شده و تمامی مشخصات کالا،گمرکات ورودی،نوع ارز،بانک عامل،خریدار و فروشنده و غیره را ثبت می کنید.در این مرحله می بایست پیش فاکتور یا پرفرما را از فروشنده دریافت کرده باشید.پس از تایید ثبت سفارش،درخواست بصورت خودکار به بانک عامل ارجاع می شود. تا سایر مراحل برای واردات کالا،انجام گیرد.


شرایط واردات کالا بدون ثبت سفارش

طبق مصوبه فروردین۱۳۹۷ ورود کالای تجاری،بدون اخذ مجوز ثبت سفارش به کشور ممنوع شد‌.این موضوع فقط در مرزهای زمینی و گمرکات قابل پیگیری بود،اما در بنادر یا فرودگاهها،با کشتی و هواپیما،کالای تجاری بدون ثبت سفارش به کشور وارد می شد.

پس از آن در سال ۱۳۹۹،گمرک پیشنهاد ترخیص کالاهای اساسی و مرتبط با تولید،را بصورت درصدی ارائه داد.در این صورت کالاهایی اجازه بصورت درصدی را داشتند که،بانک عامل تاییدیه صادر کند که ثبت سفارش در صف تامین ارز می باشد، ولی طبق مصوبه بانک مرکزی،بانکها از ارائه هر گونه سندی در این خصوص امتناع کردند.و گمرک مجوزی از ستاد اقتصاد دولت،برای ترخیص درصدی،بدون اخذ کد تخصیص و تامین ارز را گرفت.

بر اساس جدیدترین مصوبه بانک مرکزی،واردات کلیه کالاها به کشور بصورت تجاری،از تمامی مناطق آزاد،ویژه اقتصادی و سای گمرکات و ورودی کشور،بدون ثبت سفارش و تعیین منشا ارز ممنوع می باشد. با این مصوبه تنها کالاهای خاص غیر مصرف تجاری از امکان واردات بدون ثبت سفارش ،بهره مند هستند.


چه کالاهایی امکان واردات بدون ثبت سفارش را دارا هستند؟

در مناطق آزاد و ویژه،براساس مصوبه هیئت وزیران،۳۲۰۰ کالا برای مواد اولیه استفاده در صنعت،از ثبت سفارش معاف هستند.

گروه دیگر کالاهای خاص نظامی می بلشند که با تاییدیه وزارت دفاع،بدون ثبت سفارش مجوز ورود به کشور را دارند و از گمرک ترخیص می گردند.

گروه سوم کالاهای مسافری می باشد.

گروه چهارم کالاهایی که برای عرضه مخصوص نمایشگاههای بین المللی وارد کشور می گردند.

گروه بعدی،کالاهایی که با روش پستی وارد می گردد.

گروه آخر،کالاهایی می باشند که بصورت نمونه و شاخص به کشور ارسال می گردند.


واردات کالا بدون ثبت سفارش یا به اصطلاح پته،چیست؟

از انواع تشریفات گمرکی برای ورود کالا از کشورهای دیگر،پته می باشند.این سند به معنای مجوز خروج کالا از گمرک می باشد.پته تنها برای کالاهای مسافری با سقف و ارزش معین کالا،سندیت دارند.

کالاهای وارداتی کمتر از ۱۰۰۰ دلار برای اشخاص عادی و ۲۰۰۰ دلار برای شرکت های تولیدی،امکان ترخیص بدون ثبت سفارش و کارت بازرگانی را دارا هستند.

در روش ورود و ترخیص کالا با پته گمرکی،حقوق و عوارض گمرکی بیشتری محاسبه می گردد.