مراحل وشرایط ترخیص کالا

مدت زمان ترخیص کالا از گمرک

نویسنده : تجارت هنر کاسپین 1401/09/09 5 دقیقه
  مراحل وشرایط ترخیص کالا

در زمینه صادرات و واردات کالا از کشورهای دیگر،مراحل مختلفی پیش روی تجار و بازرگانان وجود دارد و هر مرحله بسته به قوانین خاص خود،مدت زمانی به خود اختصاص میدهد.

مدت زمان ترخیص کالا از گمرک

از مهمترین دغدغه ها برای تجار و بازرگانان،مدت زمان ترخیص کالا از گمرک می باشد.این مسئله برای بازرگانان از آن جهت حائز اهمیت می باشد که بتوانند مدت زمان برگشت سرمایه خود را تخمین بزنند.

در زمینه صادرات و واردات کالا از کشورهای دیگر،مراحل مختلفی پیش روی تجار و بازرگانان وجود دارد و هر مرحله بسته به قوانین خاص خود،مدت زمانی به خود اختصاص میدهد.

آشنایی با این مراحل و روند،میتواند در تسریع این امر بازرگانان را یاری دهد.

شرکت تجارت هنر کاسپین با سابقه فعالیت خود در این زمینه می تواند کمک شایانی در انجام مراحل کار به شما ارائه کند.

حیطه فعالیت تجارت و بازرگانی علارغم تمامی محاسن خود در زمینه کسب سود،چالش ها و سختی های خاص خود را نیز دارا است و نیازمند آگاهی کافی نسبت به مراحل راه می باشد.آشنایی با قوانین و مراحلات گمرکی از مواردی است که می بایست حتما قبل از شروع به فعالیت تجاری،نسبت به آنها آموزش ها و آگاهی های لازم را کسب کرد.

از چالش های گمرکی می توان به:

تشریفات اداری، دریافت مجوزهای مربوطه،ارائه اسناد و مدارک و ترخیص کالا

تمامی این چالش ها می تواند وقت و هزینه زیادی از شما بگیرد و دغدغه این موضوع که، مدت زمان ترخیص کالا از گمرک چقدر می باشد و چه زمانی می توان سرمایه مورد نظر را به کار برگرداند،همیشه وجود خواهد داشت.

محاسبه این مدت زمان،به عوامل مختلفی بستگی دارد و به طور قطع نمی توان زمان مشخصی برای ترخیص کالا از گمرک مشخص نموند.با این حال می توان با انجام و بررسی برخی مراحل قبل از شروع مراحل ترخیص،این مدت زمان را کاهش داد.

چگونه میتوان مدت زمان ترخیص کالا از گمرک را کاهش داد؟

ترخیص کالا از گمرک شامل مراحل مختلفی می باشد،که هر مرحله،خود نیز به مجوزهای مختلفی نیاز دارد.

برای بهبود و تسریع روند ترخیص کالا از گمرک،لازم است،قبل از ورود کالا به کشور،اقدامات لازم جهت اخذ مجوزهای مربوطه انجام گیرد.این کار در بهبود و مدیریت زمان این فرایند کمک شایانی به بازرگانان می کند.عدم دریافت مجوزهای مربوطه،فرایند ترخیص کالا را عقب انداخته و،وقت و هزینه زیادی را شامل می گردد.

همانطور که گفته شد دریافت مجوزها و اسناد مربوطه قبل از ورود کالا به کشور در تسریع روند ترخیص کالا،نقش بسزایی ایفا می کند.اما توجه به این نکته ضروری است که شناخت مجوزهای مربوطه و آشنایی با روند اخذ آنها از موارد مهم میباشد و توجه به آنها ضروری است.

مجوز اخذ شده برای،واردات کالا از کشورهای دیگر،درواقع نشان میدهد،این کالا تحت مجوز و قانونی وارد کشور شده و کالا استاندارهای لازم از نظر سلامت و بهداشت را دارا می باشد.

از بهترین راهکارها برای پیشبرد روند صحیح واردات تا ترخیص کالا این است که از شرکت بازرگانی معتبر و ترخیص کار حرفه ای کمک گرفته شود.زیرا آشنایی و تجربه در این مسیر و همچنین سرعت عمل بالا،به سما کمک مز کند تا کالای خود را سریعتر و سهلتر از گمرک ترخیص کنید.

شرکت تجارت هنر کاسپین با برخورداری از تجربه متخصصان خود شما را در این مسیر همراهی کرده و از وقت و سرمایه شما، محافظت می کند.

مدت زمان قانونی توقف کالا در گمرک

از دیگر موارد مهم، و دغدغه بازرگانان و صاحبین کالا،مدت زمان قانونی توقف کالا در گمرک می باشد که توجه به آن از ضروریات می باشد.

بر اساس آیین نامه کالاهای وارداتی و صادراتی،محموله باید طی مدت زمان مشخصی از گمرک خارج شود و در غیر این صورت مشمول پرداخت جریمه می شود.

این مدت بسته به نوع کالا متفاوت می باشد.مثلا کالاهای مواد غذایی و خوراکی،اجازه مدت زمان توقف کمتری را نسبت به تجهیزات و دستگاههای صنعتی ،در گمرک دارا می باشند.ولی به طور میانگین این مدت زمان حدود ۳ ماه می باشد.

بنابراین با انتخاب مناسب ترخیص کار و مشاور شرکت بازرگانی،می توانید مدت زمان ترخیص کالا از گمرک را مدیریت کرده و از خسارات و ضررهای احتمالی،جلوگیری کنید.

شرکت تجارت هنر کاسپین،با آشنایی به قوانین و مقررات گمرکی،این روند را در سریعترین زمان ممکن،برای شما به انجام می رساند.


به طور کلی مراحل ترخیص کالا از گمرک را می توان بصورت زیر نام برد:

- دریافت پیش فاکتور یا پرفرما و پکینگ لیست کالا از فروشنده

- کسب مجوز ثبت سفارش از سازمان صنعت و معدن

-بیمه کالا

- درخواست تخصیص ارز وارداتی

- پیدا کردن شرکت حمل و نقل مطمئن

- دریافت اسناد حمل از شرکت های باربری

- تکمبل اسناد بازرسی و کالا و تشکیل پرونده

- پیش نویس دور اظهاری

- تایید کارشناس گمرک

- دور اظهاری واردات کالا


نکات لازم در خصوص ترخیص کالا از گمرک

ترخیص کالا از گمرک،نیازمند آشنایی کامل با قوانین و مقررات گمرکی می باشد،تا مراحل کار طبق ضوابط وتعیین شده انجام گیرد.

همچنین در این مرحله،ارائه مجوزهای لازم و ضروری برای واردات کالا ضروری می باشد.این مجوزها نشان دهنده این است که کالا بصورت قونونی و پس از کسب مجوزهای مربوطه از سازمان های ذیربط،وارد کشور شده است.

کارت بازرگانی و کارت حق العمل کاری که توسط سازمان گمرکی صادر می گردد و در واقع این کارت،نشان می دهد کلیه فرایند های تجاری و نقل و انتقالات صورت گرفته،قانونی و مورد تایید سازمان های نظارتی می باشد.

از دیگر مواردی که در هنگام ترخیص کالا ضروری می باشد،تعیین و ارزش گذاری کالای مربوطه می باشد که می بایست قبل از انجام فرایند ترخیص به آن توجه گردد.


- پس از تکمیل اسناد و مدارک مورد نیاز ترخیص کالا،مرحله ثبت اظهارنامه لازم در خصوص کالای مورد نظر،از گمرک می باشد.اظهارنامه شامل دو فرم می باشد که وارد کننده یا ترخیص کار، موظف به ثبت آن در سیستم می باشد.

پس از ثبت اظهارنامه توسط اظهارکننده و درج مشخصات محموله ترخیص در سیستم،فرآیند بررسی گمرگی توسط کارشناس صورت می گیرد و شماره ثبت کالا یا کوتاژ ،توسط گمرک ثبت میشود.

شماره کوتاژ به اظهار نامه و سایر اسنا ضمیمه می گردد و نشان دهنده این موضوع است که کالا تحت نظارت گمرک بوده و و اظهار کننده اجازه جابجایی اسناد بدون اجازه گمرک را نخواهد داشت.


- مرحله احراز هویت کالا،مالکیت کالای ترخیصی را به اثبات میرساند و مشخص می کند فردی که اظهارنامه و اسناد به نام او صادر شده اند،چه کسی می باشد.در واقع مالکیت کالا توسط گمرک برررسی و تایید می گردد.


کنترل گمرکی

این مرحله آخرین مرحله ترخیص کالا از گمرک می باشد.پس از تکمیل اظهارنامه و ثبت اسناد و اخذ کوتاژ ،مرحله کنترل گمرکی می باشد و بعد از این مرحله کالا از گمرک ترخیص می گردد.

این مرحله شامل موارد زیر می گردد:

- پرداخت و صدور یند ترخیص کالا،که بعد از بررسی اسناد و ثبت اظهارنامه و تایید آنها توسط کارشناس گمرک،شماره ارزیابی در اظهارنامه ثبت و سند ترخیص کالا از گمرک صادر می گردد.

- بارگیری کالا: ترخیص کار پس از مراجعه به صندوق صدور پروانه و دریافت پروانه خروج کالا،اسناد لازم را به دفتر کل انبارداری ارائه میدهد و با تایید آنها می تواند کالای خود را بارگیری و از گمرک خارج نماید.