مراحل وشرایط ترخیص کالا

مدارک مورد نیاز ترخیص کالا

نویسنده : تجارت هنر کاسپین 1401/09/09 5 دقیقه
  مراحل وشرایط ترخیص کالا

در مرحله ترخیص کالا و زمان مراجعه به اداره گمرک،لازم است اسناد،مدارک و مجوزهای مربوطه،برای انجام تشریفات اداری و امور گمرکی،به روئت مامور گمرک و انبار دار برسد.تا مراحل ترخیص کالا و بارگیری محموله انجام گیرد.

مدارک مورد نیاز ترخیص کالا

از مهمترین مواردی که بازرگانان و تجار می بایست،در امر واردات کالا از کشورهای دیگر به آن توجه داشته باشند،توجه به جمع آوری مدارک مورد نیاز ترخیص کالا، می باشد.

این مرحله از ضروریاتی است که بسیاری از فعالان و بازرگانان با تجربه،آن را قبل از ورود کالا به کشور انجام می دهند و مدارک مورد نیاز خود را تکمیل می کنند.

در مرحله ترخیص کالا و زمان مراجعه به اداره گمرک،لازم است اسناد،مدارک و مجوزهای مربوطه،برای انجام تشریفات اداری و امور گمرکی،به روئت مامور گمرک و انبار دار برسد.تا مراحل ترخیص کالا و بارگیری محموله انجام گیرد.

جمع آوری اسناد و مدارک مورد نیاز ترخیص کالا

تجارت های بین الملی همواره از ریسک بالایی برخوردار می باشند و باید طبق قوانین و مقررات خاصی انجام شود تا از بروز تخلفات جلوگیری به عمل آید.اسناد و مدارک و مجوزهای لازم در مراحل ترخیص کالا،قانونی بودن فعالیت تجاری را به اثبات می رساند.

در هر مرحله از شروع تا مرحله ترخیص مدارک و مجوزهای خاصی مورد نیاز می باشد.در ابتدای امر،داشتن کارت بازرگانی از الزامات واردات کالا از کشورهای دیگر بصورت تجاری می باشد.همچنین پیش از ورود کالا به کشور مجوز ورود کالا و اسناد حمل را دریافت کنید تا اجازه بارگیری کالا در بندر گمرک و انبارها صادر گردد.

در انتهای مسیر مدارک و اسناد ارائه شده برای ترخیص کالا،اجازه خروج کالا از گمرک و ورود به بازار های هدف را به شما می دهد.

مدارک مورد نیاز جهت ترخیص کالا از گمرک شامل:

  1. - ترخیصیه یاDELIVERY ORDER
  2. - بارنامه (موارد درج شده در بارنامه شامل: تعداد و نوع کالا،وزن کالا،محل بارگیری،گمرک مقصد،وزن ناخالص،تعداد کانتینر)
  3. - قبض انبار
  4. - پرفرماPROFORMA INVOICE
  5. (شامل: نام فروشنده و خریدار،نوع و مقدار کالا،تعداد کالا،قیمت کالا،مبدا کالا،مدت اعتبار پرفرما)
  6. - فاکتورINVOICE PACKING LIST-
  7. - گواهی مبدا ( نام کشور سازنده کالا را مشخص می کند و مشخصات کالا در آن ذکر می گردد)
  8. -ثبت سفارش کالا
  9. - بیمه نامه کالا در صورت وجود
  10. -گواهی استاندارد کالا،اگر کالا شامل استاندارد اجباری می گردد.
  11. -مجوزهای مورد نیاز برای ثبت سفارش کالا،که برحسب نوع کالا ،شامل: مجوز وزارت بهداشت،استاندارد،فرهنگ و ارشاد،کشاورزی و غیره
  12. - نامه برات و اسناد مربوط به تامین ارز
  13. -برای شرکت های تولیدی،پروانه بهره برداری کالاهای شرکت تولیدی
  14. -کاتالوگ و بروشور و مشخصات کالا
  15. -گواهی بازرسی (تایید کننده صحت کالای ثبت سفارش و بارگیری شده با کالای موجود در گمرک می باشد و خطاب به بانک عامل صادر می گردد)

مدارک مورد نیاز برای صاحب کالا

  1. - اصل کارت بازرگانی و کپی آن
  2. -اصل کارت ملی و کپی آن برای احراز هویت صاحب کالا

مدارک مورد نیاز نماینده صاحب کالا

  1. - کارت ملی و کپی آن
  2. -وکالت نامه محضری از صاحب کالا و کپی آن
  3. - معرفی نامه برای گمرک و کپی آن

این مدارک معمولا در مراجعه نخست به گمرکات برای احراز هویت مورد بررسی قرار می گیرد.