مراحل وشرایط ترخیص کالا

مراحل ترخیص کالا از گمرک

نویسنده : تجارت هنر کاسپین 1401/09/09 4 دقیقه
  مراحل وشرایط ترخیص کالا

شرکت هایی که در امر واردات کالا فعالیت دارند،علاوه بر اینکه می بایست نسبت به تمامی قوانین و مقررات گمرکی،تسلط کافی داشته باشند،باید تجربه کافی را نیز در این راه دارا باشند تا بتوانند خدماتی مطلوب و عاری از مشکل به مشتریان خود ارائه کنند.

مراحل ترخیص کالا از گمرک

اصلی ترین مرحله در فرآیند واردات کالا از کشورهای دیگر، ترخیص کالا یا آزاد سازی کالا از کمرگ می باشد.این فرآیند نسبت به شرایط و مقررات گمرکی در هر زمانی،مراحل و قوانین خاص خود را دارا می باشد.آشنایی و تسلط کافی به قوانین و مراحل گمرکی،موجب جلوگیری از خسارات مالی و اعتباری به مجموعه و بازرگانان می شود.

شرکت هایی که در امر واردات کالا فعالیت دارند،علاوه بر اینکه می بایست نسبت به تمامی قوانین و مقررات گمرکی،تسلط کافی داشته باشند،باید تجربه کافی را نیز در این راه دارا باشند تا بتوانند خدماتی مطلوب و عاری از مشکل به مشتریان خود ارائه کنند.

شرکت تجارت هنر کاسپین با آشنایی و تسط کافی مختصصان خود در امر ترخیص کالا از گمرک،خدمات لازم را به شما بازرگانان محترم ارائه می دهد.

چگونگی مراحل ترخیص کالا

واردات کالا،فرآیند اقتصادی مهم در تجارت جهانی محسوب می گردد.تمامی تجار و بازرگانان می بایست از روند مراحل واردات کالا تا آزاد سازی نهایی کالا،اطلاعات کافی داشته باشند تا بتوانند مراحل ترخیص کالا از گمرک را به درستی انجام داده و محموله وارداتی بدون وجود مشکلی،از گمرک ترخیص گردد.

این امر از این جهت نیز حائز اهمیت است که هر گونه مورد یا نداشتن تسلط کافی به مراحل و قوانین گمرکی موجب می گردد،کالای شما به عنوان کالای قاچاق تلقی گردد.

به طور کلی مراحل ترخیص کالا از گمرک را می توان بصورت زیر نام برد:

  1. - دریافت پیش فاکتور یا پرفرما و پکینگ لیست کالا از فروشنده
  2. - کسب مجوز ثبت سفارش از سازمان صنعت و معدن
  3. -بیمه کالا
  4. - درخواست تخصیص ارز وارداتی
  5. - پیدا کردن شرکت حمل و نقل مطمئن
  6. - دریافت اسناد حمل از شرکت های باربری
  7. - تکمبل اسناد بازرسی و کالا و تشکیل پرونده
  8. - پیش نویس دور اظهاری
  9. - تایید کارشناس گمرک
  10. - دور اظهاری واردات کالا

نکات لازم در خصوص ترخیص کالا از گمرک

ترخیص کالا از گمرک،نیازمند آشنایی کامل با قوانین و مقررات گمرکی می باشد،تا مراحل کار طبق ضوابط وتعیین شده انجام گیرد.

همچنین در این مرحله،ارائه مجوزهای لازم و ضروری برای واردات کالا ضروری می باشد.این مجوزها نشان دهنده این است که کالا بصورت قونونی و پس از کسب مجوزهای مربوطه از سازمان های ذیربط،وارد کشور شده است.

کارت بازرگانی و کارت حق العمل کاری که توسط سازمان گمرکی صادر می گردد و در واقع این کارت،نشان می دهد کلیه فرایند های تجاری و نقل و انتقالات صورت گرفته،قانونی و مورد تایید سازمان های نظارتی می باشد.

از دیگر مواردی که در هنگام ترخیص کالا ضروری می باشد،تعیین و ارزش گذاری کالای مربوطه می باشد که می بایست قبل از انجام فرایند ترخیص به آن توجه گردد.

- پس از تکمیل اسناد و مدارک مورد نیاز ترخیص کالا،مرحله ثبت اظهارنامه لازم در خصوص کالای مورد نظر،از گمرک می باشد.اظهارنامه شامل دو فرم می باشد که وارد کننده یا ترخیص کار، موظف به ثبت آن در سیستم می باشد.

پس از ثبت اظهارنامه توسط اظهارکننده و درج مشخصات محموله ترخیص در سیستم،فرآیند بررسی گمرگی توسط کارشناس صورت می گیرد و شماره ثبت کالا یا کوتاژ ،توسط گمرک ثبت میشود.

شماره کوتاژ به اظهار نامه و سایر اسنا ضمیمه می گردد و نشان دهنده این موضوع است که کالا تحت نظارت گمرک بوده و و اظهار کننده اجازه جابجایی اسناد بدون اجازه گمرک را نخواهد داشت.

- مرحله احراز هویت کالا،مالکیت کالای ترخیصی را به اثبات میرساند و مشخص می کند فردی که اظهارنامه و اسناد به نام او صادر شده اند،چه کسی می باشد.در واقع مالکیت کالا توسط گمرک برررسی و تایید می گردد.


کنترل گمرکی

این مرحله آخرین مرحله ترخیص کالا از گمرک می باشد.پس از تکمیل اظهارنامه و ثبت اسناد و اخذ کوتاژ ،مرحله کنترل گمرکی می باشد و بعد از این مرحله کالا از گمرک ترخیص می گردد.

این مرحله شامل موارد زیر می گردد:

- پرداخت و صدور یند ترخیص کالا،که بعد از بررسی اسناد و ثبت اظهارنامه و تایید آنها توسط کارشناس گمرک،شماره ارزیابی در اظهارنامه ثبت و سند ترخیص کالا از گمرک صادر می گردد.

- بارگیری کالا: ترخیص کار پس از مراجعه به صندوق صدور پروانه و دریافت پروانه خروج کالا،اسناد لازم را به دفتر کل انبارداری ارائه میدهد و با تایید آنها می تواند کالای خود را بارگیری و از گمرک خارج نماید.