واردات کالا (شرایط + مراحل)

شرایط و قوانین واردات کالا به ایران

نویسنده : تجارت هنر کاسپین 1401/09/09 3 دقیقه
  واردات کالا (شرایط + مراحل)

واردات کالا به فرآیندی می گویند که یک کالا و یا محصول که در داخل کشوری وجود نداشته باشد و یا در صورت وجود داشتن کیفیت لازم را ندارد، بنابراین برای رفع این نیاز لازم است تا کالا از کشور های دیگر وارد شود و در داخل کشور به فروش برسد.اما برای اینکه هنگام واردات مشکلی بوجود نیاید برای انجام عملیات واردات قوانین و شرایطی وجود دارد که در این مقاله به بررسی این شراط خواهیم پرداخت.

شرایط و قوانین واردات کالا به ایران

واردات کالا به فرآیندی می گویند که یک کالا و یا محصول که در داخل کشوری وجود نداشته باشد و یا در صورت وجود داشتن کیفیت لازم را ندارد، بنابراین برای رفع این نیاز لازم است تا کالا از کشور های دیگر وارد شود و در داخل کشور به فروش برسد.اما برای اینکه هنگام واردات مشکلی بوجود نیاید برای انجام عملیات واردات قوانین و شرایطی وجود دارد که در این مقاله به بررسی این شراط خواهیم پرداخت.

برای انجام واردات کالا در ایران نیز شاهد قوانین و مقررات گوناگونی در زمینه واردات کالا هستیم و جمهوری اسلامی سعی کرده تا ایجاد این قوانین و مقررات جلوی واردات بی رویه کالاهای مختلف را بگیرد و و با این راه به اقتصاد داخلی به منظور پیشرفت و رشد کمک کند.


برای ورود کالا به ایران قوانین واردات کالا چیست؟

هنگام واردات کالا به کشور ایران بابد با توجه به قوانین وضع شده برای ورود کالا به ایران انجام گیرد که این قوانین از چندین بخش مختلف تشکیل شده است که در ادامه به بررسی قوانین و شرایط واردات خواهیم پرداخت.


قانون جدید صادرات و واردات کالا

در زمینه ی تجارت یکی از قوانین اصلی ، مجموعه قوانین و مقررات صادرات و واردات کالا است که در سال ۱۳۷۲ بوسیله مجلس شورای اسلامی‌ به تصویب رسیده است. این قوانین متشکل از قانون ها و استاندارد ها در زمینه تجارت ایران است که دارای ۲۴ ماده مختلف بوده که به شرح کلیات و خط قرمزهای مربوط به زمینه های تجاری در آن پرداخته می‌ شود.

در واردات کالا ،ارزیابی این قوانین به تاجران کمک می کند تا متوجه راه کار های کلی کشور برای واردات و صادرات شوند و همچنین واردات ممنوعه در جمهوری اسلامی‌ مشخص می شود. توجه به این مسئله سبب می‌ شود تا تاجران کالاها و وسایلی که به وسیله دولت جمهوری اسلامی‌به عنوان کالاهای غیرمجاز شناخته می‌ شوند را وارد کشور نکنند و سبب بروز دردسر برای خود نشوند.

برای اجرای شرایط و قوانین واردات کالا در ایران ،شرکت های مثل شرکت تجارت هنر کاسپین وجود دارد که با آگاهی از تمامی ظوابط کمک ویژه ای به تاجران در امر واردات کالا میکند و تاجران میتوانند با سپردن کار خود به این شرکت با اطمینان کافی کار تجارت خود را به انجام رسانند.


جدیدترین آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات

مسئله با اهمیتی که برای بررسی قوانین واردات کالا بایدتاجران از آن آگاه باشند این است که بعداز آن که مجلس قوانین جامع و کاملی در زمینه ی صادرات و وارداترا تدوین کرد، در سال ۱۳۷۳ هیئت وزیران آیین نامه‌ای در زمینه قوانین ، به تصویب رساندند و آن را در حوزه واردات کالا اجرا کردند.

با وجود آمدن آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات ، این آیین نامه در 46 ماده تنظیم شد که ۲۴ ماده آن بوسیله مجلس شورای اسلامی‌ تصویب شده است و شرکت هایی که در زمینه واردات کالا فعالیت میکنند باید به این قوانین پایبند بوده و به آن عمل کنند و با بهره گیری از آن واردات کالا به شکل قانونی به داخل کشور انجام میشود.


قانون و آیین نامه امور گمرکی

هنگامی که قوانین مختلفی در زمینه تجارت و واردات و صادرات کالا در کشور تصویب شد، شاهد قوانین و مقررات اصولی برای مدیریت گمرک، انجام فرایند ترخیص کالا و… در داخل کشور نبودیم. برای حل این مسئله در سال ۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی‌ قانون و آیین نامه امور گمرکی را تنظیم کرد. که با این آیین نامه مشکلات بسیاری در حوزه واردات کالا حل شد.

در این قانون و آیین نامه نکات گوناگونی در زمینه ترخیص کالا و فرآیندهای گمرکی ذکر شده است که آگاهی از آنها برای تجار و بازرگانان در انجام واردات کالا یکی از موضوعات پر اهمیت و ضروری است.

این قوانین که بخش نامه های اجرایی نیز نامیده میشود ،دستورالعمل های اجرایی در زمینه های مختلف واردات کالا را در بر دارد. که باید برطبق شرایط روز باشد و از زمان ابلاغ تا وقتی بخشنامه معتبر است برای تمامی‌ افراد قابل اجرا است.

شرکت تجارت هنر کاسپین ،کلیه ی قوانین مقررات صادرات و واردات، آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، آیین نامه امور گمرکی و همچنین بخشنامه های اجرایی به شکل درست و کامل در تمام کارهای واردات در نظر میگیرد و فعالیت های خود را مطابق با آنها انجام میدهد تا بتواند وارداتی را که به کشور انجام میشود بدون هیچ مشکلی صورت پذیرد.

بررسی قوانین در این شرکت به صورت به روز و مرتب است و در صورت تغییر هر یک از این مقررات به سرعت از آن آگاه میشوند و تغییرات لازم را انجام میدهند تا با مشکل خاصی در این حوزه روبرو نشوند. پس تاجران میتوانند با اطمینان به این شرکت واردات خود را با صحت کامل به انجام رسانند.


چگونه با قوانین و مقررات واردات کالا آشنا شویم؟

بدون تردید اطلاع داشتن از قوانین وضع شده در زمینه واردات کالا و توجه به آن‌ها به تخصص زیادی نیاز دارد و تجار و بازرگانان امکان دارد در رعایت این قوانین با مشکلات مختلفی برخورد کنند.

برای مثال یک تاجر بین المللی وظیفه دارد تا با توجه به قوانین کشورهای مختلف، به انجام تجارت و واردات اقدام کند. این مسئله باعث بوجود آمدن مشکلات مختلفی برای تاجر میشود.

به همین علت بهتر است تاجران به منظور بررسی قوانین کشورهای مختلف ، به سراغ متخصصین و افراد آگاه در این زمینه بروند.که این افراد با مطالعه قوانین مربوط به واردات کالا به تاجران کمک می‌کنند تا به بهترین شکل ممکن بتوانند واردات کالا از یک کشور به کشور دیگر را بدون مشکل را انجام دهند .

شرکت تجارت هنر کاسپین با داشتن افراد آگاه در این حوزه میتواند در این امر مهم به تاجران گرامی کمک کند تا بتوانند وارداتی بدون مشکل همراه قوانین وضع شده داشته باشند.

کارشناسان و افراد متخصص در حوزه واردات کالا در این شرکت سعی میکنند تا همیشه علم خود در زمینه قوانین و مقررات واردات کالا به روز نگه دارند و به تاجران این شرایط را فراهم کنند تا بدون نیاز به آگاهی از قوانین کشورهای دیگرو به بهترین صورت ممکن ،معامله و واردات کالا را انجام دهند.

در صورتی که شما هم وقت کافی برای بررسی هر یک از این قوانین را ندارید ، ما به شما توصیه میکنیم تا از متخصصین حوزه قوانین و مقررات مربوط به واردات کالا کمک بگیرید و عملیات بررسی هر کدام از این قوانین را به این افراد بسپارید. که با انجام این کار خواهید توانست به مقدار زیادی در وقت خود صرفه جویی کرده و زمان خود را به انجام کارهای مهم‌تر در تجارت خود اختصاص دهید. و همچنین با خیالی آسوده و اطمینان کافی واردات کالا را به پایان برسانید.شرکت تجارت هنر کاسپین توسط متخصصان آگاه در این حوزه با شما همکاری میکند.