مراحل وشرایط ترخیص کالا

آموزش ترخیص کالا

نویسنده : تجارت هنر کاسپین 1401/09/09 3 دقیقه
  مراحل وشرایط ترخیص کالا

اخذ کارت بازرگانی از اولین قدم ها در واردات کالا می باشد.لازم است توجه کنید که فعالیت های ذکر شده در کارت با فعالیت های ثبت در سیستم هنگام واردات کالا،یکی باشد.ایت عملیات در سامانه جامع تجارت صورت می گیرد.

آموزش ترخیص کالا از گمرک

ترخیص کالا از گمرک،درواقع آزاد سازی کالا از گمرک یا تحویل آن به گمرک،جهت فرایند واردات و صادرات،می باشد.در این مرحله کالای ورودی یا صادراتی قانونی تلقی می گردد.

مراحل زیادی در روند ترخیص کالا از گمرک انجام می شود،مانند:

ثبت اظهارنامه کالا بصورت دستی و الکترونیکی،تخمین سود و زیان،پرداخت مالیات،عوارض گمرکی و غیره.

این روند معمولادتوسط ترخیص کار یاحق العمل کاران،برای کارفرما و وارد کننده انجام می گیرد.

در ابتدا تعریف مختصری از واردات کالا و روند آن ذکر میکنیم.

واردات به معنی خرید کالا از کشورهای دیگر و ورود آن به گمرک کشور می باشد که،کالاهای مجاز،مشروط و کالاهای ممنوع را شامل می گردد.

واردات کالا

در ابتدای مسیر شروع فعالیت تجاری بین المللی،لازم است،فعالیت هایی انجام گیرد.

اخذ کارت بازرگانی از اولین قدم ها در واردات کالا می باشد.لازم است توجه کنید که فعالیت های ذکر شده در کارت با فعالیت های ثبت در سیستم هنگام واردات کالا،یکی باشد.ایت عملیات در سامانه جامع تجارت صورت می گیرد.

برای واردات یک کالا و ثبت سفارش اولیه آن،ابتدا باید کالای شما بررسی گردد که،کالا مشمول اخذ شناسه کالا می باشد یا خیر.برای دریافت شناسه می توان از طریق سامانه شناسه کالا،که در سایت جامع تجارت قرار دارد،اقدام نمایید.

بعد ازطی این مراحل و یا اگر کالای شما،شامل اخذ شناسه نبود،به سامانه جامع تجارت رفته و ثبت پیش فاکتور را انجام میدهید.

در این مرحله پرفرمای دریافتی از فروشنده،که تمامی اطلاعات مربوط به فروشنده و خریدار کالا،نوع و تعداد کالا،مبلغ کالا،کرایه حمل کالا،کشور سازنده کالا و غیره می باشد را بارگذاری می کنید.

سپس پرونده را برای اخذ مجوزهای مربوطه ارسال می کنید تا نسبت به نوع کالای شما ،مجوزهای مربوطه از سازمان ذیربط صادر گردد.

پس از مرحله اخذ مجوز،پرونده برای بررسب و ارزیابی، به یکی از کارشناسان ارجاع داده می شود.در این مرحله صلاحیت و اعتبار شما برای واردات کالای مورد نظر،بررسی می گردد،همچنین اولویت کالا برای واردات را مشخص می کند.از موارد دیگری که مورد بررسی قرار می گیرد،این است که بررسی شود آیا کالا مشابه تولید داخلی را دارا است یا خیر.

وقتی در این مرحله نیز تاییده دریافت شد،ثبت سفارس شما در سایت جامع تجارت کامل می گردد،و به شما اجازه فعالیت بعد از پرداخت کارمزد ثبت سفارش داده می شود.

مرحله بانکی و مراحل مربوط به تامین ارز،از یکی از روش های تامین ارز وارداتی که در مقاله "تخصیص ارز وارداتی برای واردات کالا"،توضیح دادیم، انجام می گیرد.

بعد از تایید بانک مرکزی برای فرایند تخصیص ارز،در سامانه جامع تجارت،اعلام منشا ارز ایجاد میگردد.با تکمیل آن و صدور اعلامیه تامین ارز،فرایندی در بانک عامل طی می گردد و سپس اعلامیه تامین ارز از بانک مرکزی صادر می گردد.

بعد از این مرحله در صورت ورود کالا به گمرک وارد فرایند ترخیص کالا می شوید.


شروع فرآیند ترخیص کالای وارداتی

پس از دریافت اسناد و مدارک مورد نیاز ترخیص کالا، به مرحله تکمیل اظهارنامه گمرکی میرسیم.تکمیل اظهارنامه بصورت غیر حضوری از طریق سامانه جامع گمرکیEPL انجام می گیرد.

پس از ثبت اطلاعات در سیستم و تکمیل اظهارنامه،کارشناسان گمرکی مدارک و اطلاعات را بررسی کرده و در صورتی که مورد تایید باشد،کوتاژ وارداتی یا شماره ثبت وارداتی برای شما صادر می گردد.

در ادامه این مرحله،مسیر شما مشخص می گردد که کالای شما برای خروج از درب خروج، در کدام مسیر قرار می گیرد.

سه مسیر گمرکی موجود شامل:سبز ،زرد و قرمز می گردد.

نوع کالا و تشخیص کارشناس مشخص کننده این است که کالا شامل کدام مسی می گردد.مسیر زرد،کاربرد زیادی ندارد و به ندت شامل کالا می گردد.ولی تفاوت بین مسیر قرمز و زرد در این مورد است که،در مسیر سبز کالا نیاز به بازرسی فیزیکی مجدد ندارد و فقط اسناد توسط کارشناس کنترل می گردد.

در مسیر قرمز،که شامل حال کالاهایی که ریسک بالا دارند یا شناخته شده نیستند می گردد،کارشناس گمرک،کالا را از نزدیک بازرسی کرده و گاهی برای صدور تاییدیه نهایی ،کالا همرا با اسناد مربوطه برای بازرسی دقیقتر ارسال میگردد.

بعد از مشخص شدن رنگ مسیر،پرونده به کارشناس ارجاع می شود تا وجود مجوزهای لازم و درصورت نیاز استاندارد کالا،بررسی گردد.

در صورت نیاز به مجوزهایی نظیر مجوز وزارت بهداشت،این روند سریع صورت میگیرد،زیرا مجوزها در زمان تایید ثبت سفارش اخذ شده اند.

برخی کالاها نظیر،کالای گیاهی،گوشت،نباتی، می بایست مجوز قرنطینه کالا به علت امکان فساد کالا،دریافت گردد.

در مرحله بعدی از ترخیص کالا از گمرک،مجوزهای کالا و تعرفه اعلام شده کالا،توسط کارشناس،بصورت سیستمی و مجازی بررسی می گردد.

بعد از تایید تعرفه،شما وارد مرحله پرداخت تعرفه می شوید.تعرفه ها براساسHS CODE وارد شده در اظهارنامه،محاسبه می گردد.بعد از پرداخت این تعرفه،مجوز ارخیص صادر می گردد.

مجوز ترخیص گمرکی یا پروانه سبز که به برگ سبز گمرکی نیز معروف است،نشان دهنده قانونی بودن ورود کالا به کشور است و نمایانگر این است که شما تمامی حقوق و عوارض گمرکی را پرداخت کرده اید.

در انتها شما با در دست داشتن این برگه ترخیصیه و قبض انبار ،می توانید جهت هماهنگی با باربری،برای خروج کالا از گمرک اقدام کنید.

در هنگام تحویل کالا از انباردار،انباردارپس از بررسی برگه سبز ترخیصیه و تایید آن، به شما بیجک می دهد.این برگه در واقع مشخص کننده آن است که کالا از انبار تحویل صاحب کالا یا باربری داده شده است.

شرکت تجارت هنرکاسپین ،با تجربه متخصصان خود و آشنا به قوانین مقررات گمرکی،در این مسیر خدمات لازم را به شما ارائه می کند.