واردات کالا (شرایط + مراحل)

مالیات بر واردات کالا

نویسنده : تجارت هنر کاسپین 1401/09/09 5 دقیقه
  واردات کالا (شرایط + مراحل)

یکی از مهمترین و پر رواج ترین نوع مالیات در ایران، مالیات بر واردات کالا است که همه ی کشورهای دنیا برای تامین کالاهایی که احتیاج دارند و توانایی تولید آنها را در داخل کشور ندارند بنابراین ،این نیاز را از راه واردات به کشور برطرف میکنند. ولی برای انجام این کار، کشور از آنها هزینه ای با نام مالیات دریافت می کند، که این مالیات را برای بودجه ی کشور مصرف میکنند.

مالیات بر واردات چیست؟

یکی از مهمترین و پر رواج ترین نوع مالیات در ایران، مالیات بر واردات کالا است که همه ی کشورهای دنیا برای تامین کالاهایی که احتیاج دارند و توانایی تولید آنها را در داخل کشور ندارند بنابراین ،این نیاز را از راه واردات به کشور برطرف میکنند. ولی برای انجام این کار، کشور از آنها هزینه ای با نام مالیات دریافت می کند، که این مالیات را برای بودجه ی کشور مصرف میکنند.

محصولات گوناگونی وارد کشور ایران میشود که باید برای آن مالیات پرداخته شود که با نام مالیات های واردات شناخته شده است که مالیات خرید و فروش و مالیات بر واردات را در بردارد.به این معنی که باید برای خرید و فروش ها و واردات هزینه ای به دولت داده شود .

دریافت مالیات بر واردات از مهم ترین درآمدهای دولت است. مالیات بر واردات عبارت است از ارزش گمرکی کالا که هزینه حمل و نقل، قیمت خرید، حق بیمه به اضافه حقوق ورودی، سود بازرگانی و حقوق گمرکی ثبت شده در اوراق گمرکی شامل می شود.


انواع مالیات بر واردات کدام است؟

مطابق مقررات مالیات های مستقیم در کشور، مالیات بر واردات به انواع مختلفی دسته بندی می شود از جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مالیات بر سود بازرگانی
  • مالیات بر عوارض گمرکی و حقوق
  • مالیات بر خودروهای وارداتی

شرکت تجارت هنر کاسپین یکی از شرکت هایی است که با توجه به مقررات عملیات مربوط به واردات را انجام میدهد.


دلایل دریافت مالیات بر واردات:

برای دریافت مالیات واردات کالا از طرف کشور ها دلیل های زیادی وجود دارد که میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. برای حمایت کردن از کالاهای تولید داخل
  2. مانع شدن از واردات کالا های غیر ضروری که نیازی به وارد کردنشان نیست.
  3. حمایت از تولیدات ملی
  4. منبع درآمد مناسب برای کشور
  5. مسائل اداری و اجرایی مختلف

روش محاسبه مالیات بر ارزش افزوده کالای وارداتی به چه شکلی است؟

محاسبه مالیات بر ارزش افزوده کالای وارداتی مطابق مقررات مالیات های مستقیم مشخص شده است. که تاجرانی که بخواهند قبل از شروع معامله و تجارت به حساب کردن اندازه مالیات واردات خود اقدام کنند، می توانند از فرمول مشخصی استفاده کنند. برای محاسبه مالیات کالاهای وارداتی باید به مقدار ریالی کالای وارد شده توجه کرد.

بعد از آن که میزان ارزش افزوده کالا را با ارزش کرایه حمل جمع بسته شد و با حساب بیمه و نرخ رسمی ارز که توسط گمرک مشخص شده است ضرب میکنند. در پایان می توان به اندازه مقدار مالیات و ارزش افزوده آن را به دست آورد. به صورت کلی هزینه ای که به عنوان مبلغ قابل پرداخت به گمرک و مالیات محاسبه می شود، از حقوق ورودی، مالیات بر ارزش افزوده، نیم درصد هلال احمر و هزینه کارمزد ثبت سفارش تشکیل شده است.

به عبارت ساده تر میتوان گفت که مالیات بر واردات کالا عبارت است از ارزش گمرکی کالا به اضافه هزینه حمل و نقل ان، قیمت خرید و حق بیمه که با حقوق ورودی کالا در اوراق گمرکی جمع می شودبنابراین مالیاتی که برای واردات کالا به کشور پرداخت می شود، می تواند مزایای زیادی برای کشور به همراه داشته باشد .


قوانین و تعرفه گمرکی:

آگاهی از مقررات و تعرفه های گمرکی برای تمامی صادر کنندگان و وارد کنندگام کالا امر لازم و مهم است. این تعرفه ها هر ساله اعلام میشود . تعرفه کالا و خدمات و محصولات مختلف برای وارد کنندگان کالا اهمیت زیادی دارد. و شرکت های مانند شرکت تجارت هنر کاسپین با آگاهی از این مقررات و تعرفه ها میتوانند به وارد کنندگان کالا کمک زیادی کنند تا به شکل درست و بدون ایجاد مشکل، واردات را انجام دهند.


محاسبه مالیات واردات کالا در گمرک:

وظیفه گمرک جمهوری اسلامی ایران این است تا عوارض و مالیات کالاهای وارداتی را به هنگام ترخیص کالا مشخص کند و عوارض و مالیات کالاهای ترک شده را قبل از ترخیص نهایی کند و به سازمان امور مالیاتی تحت عنوان مالیات بر واردات واریز کند. گمرک وظیفه دارد تا اطلاعات پرداختی برای کالاهای وارداتی را در پروانه گمرکی یا فرم مربوطه ثبت کند.

مالیات بر واردات در ایران، یکی از قدیمی‌ترین و معمول ترین قسمت های مالیات محسوب میشود که درآمد به دست آمده از مالیات بر واردات در بودجه عمومی فعلی دولت شامل حقوق گمرکی، سود بازرگانی، عوارض اتومبیل‌های وارداتی، حق‌الثبت سفارش کالا است.

شمار زیادی از بازرگانان،قبلا برای فرار مالیاتی اقدام به اجاره کارت‌های بازرگانی شرکتی می‌کردند و بنابراین به اندازه ی زیادی واردات کالا را با کارت‌های اجاره‌ای انجام می‌دادند و بعد ‌ازآن کارت‌های بازرگانی را به‌کلی دور می‌انداختند یا کنار میگذاشتند و در این صورت دولت نمی‌توانست هیچ‌ نوع مالیاتی را دریافت کند، برای اینکه این کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای به نام افراد نیازمند و کم‌توان جامعه گرفته می‌شد و معمولا ردگیری تاجر اصلی ممکن نبود.که به این طریق باعث ایجاد کلاهبرداری های زیادی در کشور میشده است.

این کارت‌های اجاره‌ای علاوه بر اینکه باعث میشد تا عده ای مالیات واردات کالا را پرداخت نکنند،همچنین بسیاری افراد هم با این کارت‌های اجاره‌ای به انجام قاچاق کالا اقدام میکردند که همین مسائل سبب میشد تا کشور از لحاظ مالی ضرر ببیند.

بنابراین برای جلوگیری از این موارد توافقنامه ای در شهریورماه سال ۱۳۹۵ از سازمان مالیاتی و گمرک،تصویب شد که بر طبق آن هرنوع واردات کالا که انجام می‌شود، از ارزش اصلی کالا هزینه ۴% را به‌ شکل علی‌الحساب گمرک دریافت میکند و سپس باید به‌حساب دارایی واریز شود. البته شرکت‌های تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری و شرکت‌های دارای گواهی خوش‌حسابی از دارایی از پرداخت مالیات ۴% علی‌الحساب واردات معاف هستند. به این ترتیب امروزه واردات تمامی کالاها به‌غیراز گروه‌های گفته شده لازم است تا قبل از ترخیص کالا به پرداخت مالیات ۴% واردات اقدام کنند.

شرکت تجارت هنر کاسپین از جمله شرکت های دارای گواهی خوش حساب میباشد که ازپرداخت این 4 درصد معاف هستند.


چه کسانی از پرداخت مالیات بر واردات معاف هستند؟

همانطور که قبلا هم گفتیم دو گروه از پرداخت مالیات بر واردات معاف هستند.که این دو گروه عبارتند از : یک شرکت‌های تولیدی که پروانه بهره‌برداری دارند و همچنین شرکت‌هایی که دارای گواهی خوش‌حسابی از دارایی هستند.

باید دقت شود که این گواهی خوش‌حسابی به شرکت‌هایی داده میشود که ثبت نام آن‌ها در پایگاه اینترنتی خدمات الکترونیک مودیان مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور تکمیل شده باشد، اظهارنامه و حساب سود و زیان مالی سال قبلی را ارائه داده و همچنین همه بدهی‌های مالیاتی خود را پرداخت کرده باشد. پس فعالان اقتصادی که دارای این سه شرط باشند یعنی دارای گواهی خوش‌حسابی هستند و از پرداخت مالیات بر واردات معاف هستند.