واردات کالا (شرایط + مراحل)

حسابداری واردات کالا

نویسنده : تجارت هنر کاسپین 1401/09/09 3 دقیقه
  واردات کالا (شرایط + مراحل)

در حسابداری واردات کالا نکات مهمی وجود دارد که تنها یک حسابدار مجرب و ماهر میتواند آن را مدیریت کند. با بهره مندی از شرکت های معتبر مانند شرکت تجارت هنر کاسپین، که دارای حسابداران حرفه‌ای هستند میتوانید به بهترین شکل واردات و حسابداری آن را نیز انجام دهید و تمامی این کار ها را به این شرکت بسپارید.

واردات کالا

واردات به معنی این است که کالایی از کشوری به کشور دیگروارد میشود که باید در این راه ارز بین دو کشور تبادل شود. وارد‌کننده کالا نیز شخصی است که با در نظر گرفتن نیاز کشور به کالا و همچنین با توجه به قوانین کشور خود و کشور فروشنده مجوز لازم را برای واردات دریافت می کند.

برای واردات کالا ، کارت بازرگانی، کد اقتصادی، و یا پروانه بهره برداری نیاز است و شخصی که واردات انجام میدهد باید این موارد را داشته باشد.

کارت بازرگانی مدرکی است که افراد حقیقی و یا حقوقی با آن میتوانند به واردات و یا صادرات کالا اقدام کنند. این کارت توسط شعبه های اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران صادر میشود و در صورتی که قسمت صدور کارت آن را تایید کند ،فعال می شود.

واردات کالاهای تجاری با تایید گمرک برای فروش وارد میشود .که ممکن است بر روی آن کالا تغییراتی صورت گیرد ویا به همان شکل اولیه به فروش برسد.

شرکت تجارت هنر کاسپین ،به کسانی که میخواهند کالایی را به کشور وارد کنند کمک میکند تا با اطمینان خاطر این کار را انجام دهند و تمامی فعالیت های این شرکت براساس مقررات و قوانین کشور ایران انجام میگیرد و دارای مجوز رسمی است.


حسابداری واردات

حسابداری واردات کالا مثل حسابداری یک معامله معمولی است. تنها مهمترین نکته این است که شرکت‌های فعال در این حوزه، با توجه به گستره فعالیت‌های تجاری‌شان ممکن است که به تعریف حساب های گوناگونی در سیستم حسابداری خود نیاز داشته باشند. بنابراین در چنین شرایطی ،ماهیت حساب‌ها، یعنی بدهکار و بستانکار بودن هر حساب و ثبت درست رقم ها در این حساب‌ها ،باید به درستی تشخیص داده شود.

از مهمترین مواردی که در حسابداری صادرات و حسابداری واردات باید به آن توجه داشت این است که حسابداری صاردات و حسابداری واردات دو بحث مهم و جدا از هم هستند بنابراین باید به هر کدام توجه ویژه داشت.


ثبت های حسابداری در واردات کالا

همه ی هزینه های پرداختی باید در حساب ها ثبت شود. در مواردی میتوان پس از ورود کالا به انبار، هزینه را به بستانکاری شرکت تامین کننده لحاظ کرد. و حساب های زیر مجموعه شماره پروفرمای مربوطه را به حساب بدهکار شرکت تامین کننده ثبت کرد. در بعضی موارد دیگر نیز میشود خرید را به بستانکار حساب خرید ثبت و هزینه ها را به قسمت تمام شده برد.


محاسبه قیمت تمام شده جهت ثبت رسید واردات کالا

برای ثبت رسید خرید در واردات کالا به طور کلی دو روش قطعی و جزئی وجود دارد. پس اگر تمام هزینه هاو پرداخت ها پیش از ورود کالا به انبار و ثبت خرید انجام گیرد، لازم است تا از روش قطعی استفاده کرد؛ ولی چنانچه مقداری از هزینه ها و پرداخت ها پس از ورود کالا انجام شود باید از روش نرخ جذبی استفاده کرد.

که در این روش هم مطابق شرایط قبلی، نرخ ارز، شرایط واردات و نرخ گمرک استانداردهایی محاسبه می شود.


برای سریع شدن عملیات مالیاتی در واردات کالا باید چه مدارکی تهیه شود؟

  1. Proforma invoice-پیش فاکتور
  2. Invoice- فاکتور
  3. Bill of lading- بارنامه
  4. برگ سبز گمرکی
  5. تصویر تمام مخارج گمرکی و حمل و…
  6. گزارش خلاصه ای شامل شماره برگ سبز،تاریخ برگ سبز، شماره کوتاژ، شماره ارزیابی، مبلغ ارز، نرخ تبدیل ، ریز هزینه ها وقیمت و نرخ ریالی هر واحد کالا

توجه داشته باشیدکه لازم نیست افرادی که واردات کالا انجام میدهند با همه ی این عملیات سرو کار داشته باشند بلکه میتوانند با کمک گرفت از یک شرکت معتبر که کارهای وارداتی را انجام میدهد با اطمینان خاطر کار خود را پیگیری کنند ما به شما شرکت نماد گستر تاوریژ را پیشنهاد میکنیم.


بهای‌ تمام‌ شده‌ موجودی‌ مواد و کالا از موارد زیر تشکیل میشود:

هزینه ی تمام شده کالا شامل مخارج خرید، مخارج تبدیل و دیگر مخارجی است که برای رسیدن کالا به مکان مورد نظر انجام می شود.

مخارج خرید هم شامل هزینه خرید و کلیه حقوق و عوارض گمرکی می شود.


اشتباهات رایج و مهم در حسابداری واردات کالا ممکن است پیش بیایدکه برای جلوگیری از آن ها باید به نکات زیر توجه کرد:

  1. مطمئن باشیم که تمام مخارج خرید ، در حساب محموله ثبت شده باشد.
  2. مخارج حمل و گمرکی و ترخیص یک محموله ، در حساب محموله ای دیگر ثبت نشده باشد.
  3. ارزش افزوده دریافتی در برگ سبز گمرکی را باید جدا کرده و در حساب پیش پرداخت ارزش افزوده ثبت کنیم.

شرکت تجارت هنر کاسپین تمامی این اعمال را که در بالا ذکر شد انجام میدهد تا اشتباهی در حسابداری واردات صورت نگیرد.


ثبت حسابداری واردات

با آگاهی از حساب‌ کل سفارشات و حساب‌های معین زیرمجموعه آن مانند بهای اصلی سفارش، هزینه حمل، هزینه‌های ترخیص، هزینه بیمه و … می‌توان هزینه ی تمام‌شده سفارش را ثبت کرد. حساب سفارشات در گروه دارایی‌های جاری گزارش می‌شود.

اغلب مدتی بعد از اینکه کالا وارد کشور مورد نظر شد، اظهارنامه گمرکی واردات یا همان برگ سبز به همراه مدارک حمل به بخش حسابداری واحد تجاری تحویل داده می شود.

همچنین بعضی از هزینه‌ها مانند هزینه حمل از گمرک مقصد تا محل انبار کارخانه، باید قبلا پرداخت شود که در اینصورت این هزینه‌ها به حساب معین مربوطه (مثلا هزینه حمل) بدهکار می‌شوند.


حسابداری واردات کالا به حسابداران با تجربه نیاز دارد

در حسابداری واردات کالا نکات مهمی وجود دارد که تنها یک حسابدار مجرب و ماهر میتواند آن را مدیریت کند. با بهره مندی از شرکت های معتبر مانند شرکت تجارت هنر کاسپین، که دارای حسابداران حرفه‌ای هستند میتوانید به بهترین شکل واردات و حسابداری آن را نیز انجام دهید و تمامی این کار ها را به این شرکت بسپارید.

حسابدارانی که در این شرکت مشغول به کار هستند برای آسان کردن کار و بالا بردن دقت و درستی امور حسابداری شرکت‌ از ابزارهای حرفه‌ای، مانند نرم افزار حسابداری استفاده می‌کنند.که با در نظر گرفتن امکانات و ویژگی‌های مخصوص حسابداری واردات می‌توانند برای مدیریت امور حسابداری شرکت‌های صادرکننده و واردکننده محصولات و خدمات مختلف آنها کمک کنند.